Tennis en rugpijn

Tennis en rugpijn

Pijn bij tennis? Een tennisarm en polsproblemen zijn standaard tennisblessures, maar de sport kan ook onderrug blessures veroorzaken of verergeren.

Hoe wordt rugpijn door tennis veroorzaakt?

 

Front- en backhand slagen vereisen veel rotatie en draaiing van de wervelkolom. De tennisservice zorgt voor een overstrekking van de onderrug en verhoogde druk op de gewrichten in de lage rug. Deze beweging van de onderrug kan niet alleen de kleine gewrichten in de wervelkolom en tussenwervelschijven schijven onder druk zetten, maar ook de spieren, bindweefsel en pezen rondom de wervelkolom. De rugspieren moeten tijdens een potje tennis continu de snelle voorwaartse, zijwaartse, maar ook start-en-stop bewegingen ondersteunen.

Gaat dit niet goed, dan kan rugpijn ontstaan.

Tennis is voor elke leeftijd een fantastische sport om actief en gezond te blijven. In tegenstelling tot rugby is het geen contactsport, dus blessures door fysiek contact zijn zeldzaam. In tegenstelling tot voetbal is er geen team nodig om het te spelen. En in tegenstelling tot veel andere sporten waarbij de speelvelden zeldzaam zijn, zijn tennisvelden in elke buurt te vinden. Je verwacht dat een sport die zo simpel is om op te pakken, wel goed voor je gezondheid moet zijn en dat klopt. Maar houd wel een aantal zaken in je achterhoofd over de veiligheid van je rug.

Het voorkomen van rugpijn

 

  • Leer wat de verschillende racketspanningen voor de juiste tennisuitrusting zijn; Een flexibeler tennisracket heeft meer lichaamsrotatie nodig dan een stijver racket met minder spanning in de snaren. De omvang van het racket en de grootte van de hand moet in verhouding zijn om de stress op de elleboog te verminderen. Als dit niet juist is afgesteld, kan de mechaniek van de slag veranderen en uiteindelijk rugklachten veroorzaken.

 

  • Overweeg een slice opslag in plaats van een kick opslag om de holling in de rug te verminderen.

 

  • Gebruik tijdens het tennissen de correcte techniek, buig de knieën en houd de buikspieren strak.

 

  • Laat een tennisprofessional checken of je de correcte techniek gebruikt.

 

  • Professionele tennisleraren kunnen aan nieuwe spelers de correcte techniek leren en suggesties geven over hoe zij rugblessures, rugklachten en druk op de rug kunnen vermijden.

 

  • Zoals in alle sporten, zijn sterke buikspieren essentieel. Een trainingsschema dat is ontworpen om buikspierkracht te verbeteren kan onderrugklachten die worden veroorzaakt door tennis voorkomen of minimaliseren.
Bij MoveWell helpen wij atleten van elke leeftijd en elk niveau om zich beter te voelen en beter te presteren.
Elke klacht heeft zijn eigen aanpak. Bij MoveWell krijgt u advies en behandeling op maat !

Door al het plotselinge stoppen en starten, spierrekkingen en lichaamsdraaiingen die vereist zijn in tennis, is het niet gek dat veel spelers pijn in de onderrug en andere rug-gerelateerde klachten ervaren. Veel spelers hebben specifiek last van hernia’s, facetpijn, ischias, spondylolisthesis en wervel fracturen. Maar er zijn een aantal simpele manieren om de druk die tennis geeft op je rug te verminderen en je kans op blessures te verlagen. Lees verder voor de vijf dingen die je moet onthouden wanneer je het veld op gaat voor je volgende set.

tennis rugpijn

Optimaliseer je uitrusting

 

Wat je ook doet, ga nooit het tennisveld op met je hardloopschoenen of ander schoeisel dat de multi-directionele bewegingen tijdens tennis niet ondersteunt. Zorg ervoor dat je het juiste tennisracket gebruikt met de juiste snaarspanning. Probeer niet te spelen met zachte of natte tennisballen en bespeel nooit een nat of glad veld.

Bespeel het veld

 

Wanneer je moet kiezen tussen een hard veld of een synthetisch kleiveld, is het beter voor je rug om het zachte veld te kiezen.

Win met je warming-up

 

Zoals met elke atletische activiteit, is het essentieel dat je je spieren opwarmt voordat je begint met tennissen én ze goed uitrekt wanneer je klaar bent. Dit zal niet alleen de kans op spierpijn verlagen, maar ook de kramp in je onderrug, die vaak wordt ervaren door spelers, verminderen. Het draaien van het lichaam, armcirkels maken en langzaam joggen van het ene deel van het veld naar het andere zijn goede manieren om je spieren op te warmen voor de wedstrijd. Als je chronische rugpijn hebt, kun je ook extra rekoefeningen doen die werken op het deel van de rug waar je last van hebt. Dit kunnen een aantal rek- of krachtoefeningen zijn die je zijn aanbevolen door een MoveWell chiropractor of oefeningstherapeut.

Serveer met een slice

 

Serveren is veruit de gevaarlijkste slag in tennis. De manier waarop je lichaam tijdens elke opslag moet draaien en strekken om de bal over het net te slaan is vragen om rugproblemen. En dit is al helemaal van toepassing wanneer je serveert met een topspin. Deze mechaniek vereist namelijk een aanzienlijke overextensie van de onderrugspieren en duwt de lumbale schijven op elkaar. Een rugvriendelijkere opslag is de slice, waarbij je racket de bal van de zijkant raakt in plaats van bovenaf.

Zoek een tennistrainer

 

Het is belangrijk om de juiste slagtechnieken te leren als het gaat om het voorkomen van rugklachten met tennis. Dit geldt niet alleen tijdens het serveren, maar ook voor volleys, bovenhandse-, en grondslagen. Een professionele coach kan je helpen met het leren van optimale slagposities, manieren om de bal te raken en hoe je na de slag je rug veilig kunt houden. Spelers die rugpijn ervaren kunnen ook hun voordeel pakken met een eenarmige backhand, die de rotatiestress vermindert dat dit schot op je wervels uitoefent. Je coach kan je ook andere wervelvriendelijke technieken leren.

Als je last hebt van rugpijn op of naast het veld, kan onze therapeut van MoveWell je wellicht helpen. Bel voor een afspraak of boek online een afspraak in onze agenda op onze website www.movewell.nl.  Wij krijgen je binnen no-time weer terug op het veld!

Hoe kan MoveWell u helpen?

De chiropractor kan je rugklachten verhelpen en/ of voorkomen

De chiropractor zal door middel van een uitvoerig vraaggesprek en lichamelijk onderzoek uw rugklacht onderzoeken. Mocht uw klacht door golf zijn veroorzaakt of verergeren dan kan de chiropractor door middel van de juiste druktechnieken ervoor zorgen dat de rug de juiste mobiliteit krijgt die essentieel is bij de golfswing. Uw klachten en pijn kunnen hierdoor verminderen en zodoende kan u weer focussen op het golfen. Ook kan onze Cesartherapeut u passende adviezen en oefeningen geven.

De combinatie behandeling van Chiropractie en Cesartherapie bij MoveWell

De Cesartherapeut is essentieel in het aanleren van de correcte beweegpatronen bij een tennisslag. Het correct aanspannen van de kleine rug- en buikspieren is belangrijk voor de bescherming van de wervelkolom, tussenwervelschijven en gewrichten. Als de belasting laag wordt gehouden tijdens de slag met het racket, dan wordt de kans op klachten verkleind.

Naast de swing met het racket is het bukken naar de bal een veelvuldige handeling. Deze houdingen worden vaak verkeerd uitgevoerd. De Cesartherapeut kan u hierbij helpen.

MoveWell heeft de nieuwste lijn rugrevalidatie apparatuur ter beschikking. Door middel van de sensoren kunnen we de beweging van uw rug en bekkenstand goed aanleren. De Cesartherapeut kan daarnaast uw bewegelijkheid en kracht ook opmeten om zodoende uw progressie in kaart te brengen.

Hoe kunt u zich aanmelden?

OPTIE  1

Wilt u een afspraak maken voor een eerste afspraak? Dan kan dit telefonisch via telefoonnummer 035-7600645 of via onderstaand formulier.

OPTIE 2

Wilt u vrijblijvend en kosteloos gebruik maken van onze ruganalyse of screening dan kunt u zich hiervoor telefonisch aanmelden, of via onderstaand contactformulier. Wij bekijken dan of chiropractie voor u de oplossing biedt.

Sten

Sten Hofstad

Chiropractor

Lin

Lin van Gorp

Chiropractor

Lars van den Eshof

Lars van den Eshof

Rugrevalidatie therapeut

Uw naam

Uw emailadres

Uw bericht

Hoe bereikt u ons?

Onze praktijk is gevestigd in Medisch Centrum Dudokpark op de 2e etage.

Voor meer informatie:

Chiropractie Hilversum
whiplash hoofdpijn nekklachten
rugrevalidatie oefeningen

Onze missie is om u goed te laten bewegen zonder klachten:

MOVE WELL FEEL BETTER!