Skiën en Rugpijn

skiën rugpijn

Skiën en rugpijn

Hoewel skiën en snowboarden vaker blessures aan de knie of het bovenlichaam veroorzaken, kan de druk op de onderrug ook rug aandoeningen veroorzaken of verergeren.

Hoe wordt het lichaam belast?

 

Tijdens het skiën, worden de kernspieren van het lichaam, de onderrug- en buikspieren, gebruikt om het lichaam in de juiste positie te houden. Het dragen van zware ski’s, skischoenen of andere uitrusting kan ongemakkelijk zijn en leiden tot onderrugklachten. Vallen tijdens het skiën kan de wervelkolom beschadigen. Jezelf corrigeren om een val te voorkomen kan leiden tot onder- of middenrugklachten of andere blessures. Skiën over hobbels of ander heuvelachtig terrein kan extra schokkend zijn voor de wervelkolom.

Zo voorkom je rugpijn en blessures tijdens het skiën

 

Begin met trainen op zijn minst 6 weken voordat je de piste op gaat. Als je niet fit bent is het beter om een aantal maanden van tevoren een trainingsschema te beginnen. Warm jezelf altijd op met een afdaling van de makkelijkste heuvel telkens voordat je gaat skiën op uitdagender terrein. Ski op hellingen die passen bij jouw niveau.

 

Als je een rugprobleem hebt, overweeg dan om lessen te nemen van een skileraar die ervaring heeft met het geven van instructie aan mensen met rugpijn. Leg ijs op de pijnlijke plekken de dag nadat je geskied hebt. Je kunt tegen spierpijn ook een bubbelbad of warm bad nemen als je dat fijn vindt.